Odblaski dla pieszych. Są obowiązkowe, a jak tak to kiedy? I co grozi za brak odblasków? O tym właśnie opowiemy w tym materiale.
Dlaczego należy nosić odblaski?
Piesi poruszając się w nocy po poboczu mają złudne wrażenie, że kierujący samochodem przecież ich widzi. Z czego ono wynika? Po pierwsze z tego, że sami widzą pojazd. Po drugie z tego, że ich zdaniem są oświetlani przez światła auta. Tyle że ani jeden, ani drugi argument nie ma wiele wspólnego z prawdą. Pieszy idący w nocy drogą zostanie dostrzeżony przez kierującego, ale w ostatniej chwili. Może być już zatem za późno na ominięcie i może dość do tragicznego w skutkach wypadku.
Odblaski odbijają światło samochodu. W efekcie kierujący z kilkudziesięciu metrów dostrzeże obecność pieszego. Dzięki temu będzie mógł dostosować prędkość jazdy czy sposób swojego zachowania do tej sytuacji drogowej.
Czy odblaski są obowiązkowe?
W Polsce funkcjonuje obowiązek noszenia elementów odblaskowych przez pieszych. Nie dotyczy on jednak każdej sytuacji drogowej i wszystkich dróg. Warunki w tym zakresie określa art. 11 ust. 4a ustawy Prawo o ruchu drogowym. I stwierdza on wyraźnie, że odblaski są obowiązkowe gdy:
gdy pieszy porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym,
oczywiście pod warunkiem, że nie idzie jednocześnie drogą dla pieszych, drogą dla pieszych i rowerów lub drogą rowerową. Obowiązek dotyczy wyłącznie drogi dla pojazdów lub jej pobocza.
Jak używać odblasków?
Przepisy mocno nie precyzują sposobu używania elementów odblaskowych. Są mocno lakoniczne w tym zakresie. Wcześniej wspomniany art. 11 ust. 4a ustawy PoRD mówi jedynie o tym, że muszą być noszone w sposób widoczny dla kierujących. To może zatem oznaczać zarówno założenie odblaskowej kamizelki czy kurtki, jak i opaski na nogę czy zawieszki przy plecaku. Wybór zależy od pieszego.
Odblaski dla rowerzystów. Przepisy mówią jasno…
Czy rower też musi być wyposażony w elementy odblaskowe? Nie do końca. W większości przypadków odblaski są zalecane, ale nie wymagane. Jedyny przykład wymogu dotyczy tylnej części. Rower z tyłu musi posiadać co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt. Poza tym cyklista podczas jazdy nocą musi zadbać o wyposażenie swojego pojazdu w:
w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające) z przodu,
w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające) z tyłu.
Mandat za brak odblasku 2022
Używanie elementów odblaskowych przez pieszego we wcześniej opisanych warunkach jest obowiązkowe. A to oznacza, że niedochowanie tego obowiązku jest wykroczeniem. I to musi być obwarowane mandatem. Jak wysokim? Nowy taryfikator przewiduje za ten czyn grzywnę wynoszącą 100 zł.
To jednak wariant optymistyczny. Bo brak odblasków i spowodowanie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, może już kosztować pieszego nawet 5 tys. zł, ewentualnie sprawę w sądzie.
Mandat za brak odblasku w rowerze 2022
Jedno światło odblaskowe w rowerze jest obowiązkowe. Ile wynosi zatem mandat za jego brak? Taryfikator nie precyzuje kwoty. Policjanci za podstawę wystawienia grzywny przyjmą jednak art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. W efekcie mandat będzie opiewał na kwotę wynoszącą od 20 do 3000 zł.
Wybór sumy zależy od policjanta. To raz. Dwa mandaty za brak odblasków są wystawiane przede wszystkim po zmroku. To wtedy braki w wyposażeniu roweru rzucają się w oczy w sposób szczególny i dopiero wtedy tworzą zagrożenie.
Odblaski w samochodzie osobowym
Przepisy, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, jasno określa obowiązki w zakresie wyposażenia pojazdów. I mówi ono także o obowiązkowych odblaskach. Kiedy są konieczne? W kilku przypadkach:
odblaskowe tylne inne niż trójkątne – pojazd samochodowy,
odblaskowe tylne trójkątne – przyczepa,
odblaskowe przednie – przyczepa,
odblaskowe boczne (oznakowanie odblaskowe konturowe boczne) – pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa,
oznakowanie odblaskowe konturowe tylne – pojazd o szerokości większej niż 2100 mm należący do następujących kategorii: N2 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 t, N3, O3 i O4.