Odpalanie z kabli. Czyli co zrobić, gdy silnik nie pali na mrozie

Odpalanie z kabli

by admin
0 comment
odpalanie z kabli

Odpalanie z kabli jest umiejętnością mocno przydatną w sezonie chłodnym. Jak odpalić silnik przy pomocy przewodów rozruchowych?

 

Odpalanie z kabli to często jedyna metoda na poranny rozruch

 

Pierwsze mrozy często oznaczają jeden widok. Kierowcy bezradnie kręcą kluczykami w stacyjce, a silnik zamiast odpalić, leniwie rzęzi. W takiej sytuacji metoda na poranny rozruch jednostki napędowej jest jedna. Mowa o odpalaniu z kabli. Tyle że do tego potrzebne są i kable rozruchowe, i samochód tzw. dawcy, z którego można pożyczyć prąd. Reszta jest prosta? Nie zawsze. Bo liczą się kolory przewodów, ale i kolejność ich podłączania.

 

Odpalanie z kabli. Jaki kolor oznacza jaki biegun?

 

Kable rozruchowe posiadają dwa kolory. Mechanicy zalecają, aby czerwonym łączyć biegun plusowy w samochodzie dawcy i biorcy. Czarny najlepiej używać do podłączenia bieguna minusowego w pojeździe dawcy i masy w pojeździe biorcy. Skąd pomysł na dwa kolory? To oczywiste. Chodzi o rozróżnienie biegunów. Tak, aby kierujący nie podłączył ich krzyżowo. To musiałoby oznaczać zwarcie i zniszczenie baterii oraz instalacji elektrycznych w obydwu pojazdach.

 

Identyczny skutek będzie oznaczać zwarcie zacisków. To zamknie obwód między plusem i minusem oraz spowoduje zwarcie. Poza tym warto uważać na zetknięcie jednego z zacisków z jakimś metalowym elementem. Efektem będzie iskrzenie i możliwość zapłonu pojazdu.

 

Odpalanie z kabli. Kolejność jest kluczowa

 

W jakiej kolejności odpalić kable rozruchowe? Warto pamiętać o kilku punktach.

 

  1. W pierwszej kolejności należy podpiąć czerwony przewód do klemy plusowej akumulatora dawcy.
  2. Drugi koniec czerwonego przewodu podłącza się do dodatniego zacisku w samochodzie biorcy.
  3. Kolejnym krokiem jest podpięcie czarnego przewodu do klemy minusowej auta dawcy.
  4. Drugi koniec przewodu czarnego podłącza się do masy w samochodzie biorcy. Masy, czyli metalowego elementu pod maską.
  5. Po rozruchu silnika przewody trzeba odłączyć w kolejności odwrotnej.

 

O czym pamiętać podczas rozruchu silnika na kable?

 

Przed podłączeniem przewodów rozruchowych kierowca powinien poznać jeszcze kilka wskazówek. Pamiętanie o nich jest kluczowe. Tylko w takim przypadku operacja zakończy się powodzeniem. Co się liczy?

 

  • W samochodzie biorcy należy wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu (radio, ogrzewanie, światła). Tak żeby nie obciążały układu elektrycznego.
  • Pod żadnym pozorem nie wolno gasić silnika w samochodzie dawcy. Cały czas będzie pracował alternator, który będzie doładowywał akumulator i uzupełniał prąd “pożyczany” przez samochód biorcy. Po zgaszeniu silnika i akumulator w aucie dawcy wyładuje się.
  • Po podłączeniu przewodów warto odczekać dobrych kilka minut. Wyładowany akumulator będzie miał wystarczającą ilość czasu, aby doładować się w stopniu pozwalającym rozruch.
  • Po odpaleniu silnika na kable nie wolno go od razu gasić. Niech chwilę popracuje, aby alternator doładował baterię. Warto takie auto zabrać w co najmniej kilkukilometrową przejażdżkę.

 

Odpalanie samochodu z kabli nie udało się. Co dalej?

 

Może się okazać, że samochód pomimo prawidłowego podłączenia kabli rozruchowych i pomimo oczekiwania kilku minut, jednostka napędowa nie wzbudzi się. To wynika na ogół z działania dwóch czynników.

 

  • Po pierwsze może się okazać, że kable są zbyt słabe. Marketowe kable mogą być zbyt cienkie.
  • Po drugie akumulator jest głęboko rozładowany. W takim przypadku lepiej podłączyć go do prostownika i doładować. A jeżeli to nie pomoże, wymienić na nowy.

You may also like

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?