Opony kierunkowe czy asymetryczne – wady i zalety

Opony

by admin
0 comment
Opony kierunkowe czy asymetryczne - wady i zalety

Aktualnie na krajowym i międzynarodowym rynku dostępnych jest wiele typów ogumienia charakteryzujących się różnymi rozmiarami czy też mieszankami gumowymi wykorzystywanymi w produkcji. Opony różnią się od siebie pod względem ich przeznaczenia na różne pory roku. Bardzo ważną cechą pozwalającą na odróżnianie opon jest również konstrukcja ich bieżnika. Oprócz coraz mniej popularnej rzeźby symetrycznej, we współczesnych rozwiązaniach wykorzystuje się bieżniki asymetryczne czy też kierunkowe. Warto uzyskać dodatkowe informacje w tym zakresie.

 

Bieżnik to ważny element ogumienia stykający się z podłożem. Odpowiada on za zapewnienie optymalnej przyczepności, sprawnego ruszania z miejsca oraz krótkiej i bezpiecznej drogi hamowania. W zależności od typu i przeznaczenia opony, w bieżniku wykorzystywane są rowki, klocki, lamelki, żebra ciągłe i poprzecinane, żłobienia oraz inne elementy, które układają się w konkretny wzór. Ostatnimi czasy popularność zyskują opony asymetryczne i kierunkowe, które oczywiście posiadają swoje wady, jak również zalety.

Opony asymetryczne – podstawowe informacje

Przede wszystkim warto wiedzieć, że opony asymetryczne mogą być również kierunkowe po spełnieniu odpowiednich warunków. Główną cechą takiej konstrukcji jest rzeźba bieżnika, która różni się od siebie w zależności od strony opony. Zwykle zewnętrzna część takiego bieżnika zawiera większe klocki, które poprawiają parametry jazdy na zakrętach oraz po suchej nawierzchni. Wewnętrzna część takiej rzeźby obejmuje z kolei nacięcia, rowki i inne elementy odpowiedzialne za odprowadzanie wody i poprawę jazdy po nawierzchniach mokrych.

Problemem dla niektórych użytkowników może być montaż takich opon. Posiadają one jednak specjalne oznaczenia „inside” i „outside” informujące o stronie wewnętrznej, jak również zewnętrznej. Wachlarz opon o różnym bieznikuniku znajdziesz na 24opony.pl – na przykład opony Goodride. Ogumienie z asymetrycznym bieżnikiem oferuje doskonałe warunki jezdne zarówno po mokrych, jak i suchych nawierzchniach przez co świetnie nadają się do użytkowania jako ogumienie całoroczne. Opony takie poprawiają bezpieczeństwo jazdy po krętych drogach w różnych warunkach pogodowych oraz dobrze przenoszą moment obrotowy, dzięki czemu pojazd przyspiesza sprawnie. Dodatkowo taka konstrukcja ogumienia jest przystosowana do współpracy z wieloma innowacyjnymi systemami odpowiedzianymi za poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Co warto wiedzieć o oponach kierunkowych?

Ogumienie kierunkowe posiada bieżnik o specjalnym kształcie. Zwykle jest to kształt litery V albo U. Taka konstrukcja obejmuje rowki, bloki oraz klocki ułożone kierunkowo. Oznacza to, że konieczny jest montaż takich opon zgodnie z kierunkiem toczenia wskazywanym przez strzałkę znajdującą się na ścianie opony. Takie ogumienie doskonale radzi sobie ze śniegiem, błotem oraz wodą, zapewniają dobre przyspieszenie i krótką drogę hamowania. W pojazdach kombi z nieobciążonym tyłem, mogą być jednak podatne na ząbkowanie.

Jaki typ opon wybrać?

Oba rodzaje mają swoje wady i zalety. Przy wyborze każdy powinien kierować się swoimi potrzebami i indywidualnymi preferencjami. Wyjątkiem jest jedynie zakup opony zapasowej. W tym przypadku jedyną opcją jest ogumienie asymetryczne. Konkretną oponę kierunkową można bowiem założyć tylko po jednej stronie pojazdu. Jeśli więc uszkodzeniu ulegnie opona po drugiej stronie to kierunkowa opona zapasowa będzie bezużyteczna. Na szczęście na rynku działa sporo firm specjalizujących się w sprzedaży opon asymetrycznych, jak i kierunkowych, więc każdy może znaleźć rozwiązania dopasowane do własnych pojazdów i indywidualnych potrzeb.

You may also like