Sauna parowa – właściwości, zalety i zasady korzystania

Sauna parowa

by admin
0 comment
Sauna parowa

Sauna parowa to typowa łaźnia, wyposażona w piec i generator pary wodnej. Panuje w niej względnie niska temperatura(od 45 do 55 stopni Celsjusza) oraz wysoka wilgotność(od 40 do 100%). Sauna, to bardzo zdrowa forma relaksu, regularne korzystanie poprawia bowiem krążenie krwi i wzmacnia organizm.

 

Sauna parowa – dla kogo?

Saunę parową zaleca się osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z sanowaniem. Wysoka wilgotność w połączeniu z umiarkowaną temperaturą sprawiają, że jest ona dużo bardziej komfortowa, bo nie powoduje trudności w oddychaniu, a przebywanie w niej zapewni więcej przyjemności i nie będzie męczące. Łaźnia parowa zalecana jest przy infekcjach dróg oddechowych, na przykład przy zapalaniu zatok (gdy nie występuje gorączka) oraz przy przewlekłym zapaleniu oskrzeli. Z sauny parowej powinny również korzystać osoby cierpiące na reumatoidalne zapalenie stawów i zesztywniałe zapalenie stawów kręgosłupa.

Jak prawidłowo sanować?

Z sauny najlepiej korzystać w porze wieczornej, a po zakończeniu rytuału powstrzymać się od wysiłku fizycznego. Przed rozpoczęciem kąpieli saunowej trzeba umyć ciało i dokładnie wytrzeć je do sucha. Do sauny powinno wchodzić się nago i bez biżuterii. Jedyna rzecz, którą można wnieść do środka, to ręcznik – może on posłużyć jako siedzisko. Prawidłowe sanowanie składa się z 2-3 etapów naprzemiennego nagrzewania ciała(max 10 minut) i schładzania(na przykład pod zimnym prysznicem), połączone z odpoczynkiem(najlepiej w pozycji leżącej). Należy pamiętać o uzupełnianiu płynów(idealnie sprawdzi się woda). Z sauny parowej nie można korzystać będąc pod wpływem alkoholu oraz z pustym żołądkiem, jednak do sauny można wejść dopiero 2 godziny po spożyciu posiłku.

Zalety sauny parowej

Regularnie korzystanie z sauny posiada szereg zalet i ma korzystny wpływ na zdrowie. Gorąca para sprzyja odprężeniu całego ciała, więc w łaźni można się zrelaksować po ciężkim dniu. Regularne korzystanie zwiększa odporność na choroby i infekcje. Wysoka temperatura w saunie powoduje rozszerzanie się naczyń krwionośnych, a niska temperatura wody podczas schładzania ciała sprawia, że naczynia krwionośne obkurczają się. Dzięki temu hartujemy organizm.

Sauna parowa przyśpiesza metabolizm i oczyści organizm z toksyn. Po kilkukrotnym sanowaniu można zauważyć poprawę jędrności i elastyczności skóry. Po zakończonym seansie saunowym warto nasmarować skórę balsamem, gdyż ten świetnie się wchłonie.

Sanowanie wpływa także doskonale na samopoczucie, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury organizm wytwarza endorfiny, zwane także hormonem szczęścia. Dzięki saunie zyskamy więcej energii.

Przeciwskazania do korzystania

Chociaż sauna parowa uważana jest za zdrową formę relaksu, to należy pamiętać, że nie każdy będzie mógł z niej korzystać, ponieważ istnieje kilka przeciwwskazań zdrowotnych. Do sauny nie można wchodzić podczas infekcji, przeziębieniu lub grypie, kiedy występuje gorączka. Kąpieli saunowych powinny unikać także osoby z nadciśnieniem, chorobami serca, żylakami i wrzodami żołądka. Przeciwskazania to również: ciąża, choroby skóry, astma, nowotwory, niewydolność nerek, jaskra oraz choroby tarczycy.

Jeśli podczas przebywania w saunie parowej pojawią się jakieś niepokojące objawy, na przykład: osłabienie, problemy z oddychaniem czy zawroty głowy, to trzeba natychmiastowo opuścić łaźnie. Nie należy jednak robić tego nagle i gwałtownie, ponieważ może to pogorszyć sytuację. W takich momentach bardzo ważne jest, aby odpocząć, uspokoić oddech oraz uzupełnić płyny.

Autor artykułu
Publikacja powstała dzięki współpracy z Hotel Bristol w Busku Zdrój – luksusowym hotelem ze strefą SPA i Medical Center.

You may also like