Właściwości żelaza – jaki ma wpływ na organizm. Skutki nadmiaru i niedoboru tego pierwiastka

Właściwości żelaza

by admin
0 comment
Właściwości żelaza

Żelazo ma wiele zastosowań w organizmie. Głównym zadaniem tego pierwiastka w organizmie jest transport tlenu. Podczas wysiłku fizycznego lub w ciepłe dni dodatkowe żelazo jest wykorzystywane do produkcji dodatkowej energii. W skrócie: nasz organizm wykorzystuje dodatkowe żelazo do produkcji większej ilości energii. Gdy poziom żelaza spada, nasza zdolność do poruszania się i zabawy szybko zanika!

 

Czym jest żelazo?

Żelazo to minerał, który bierze udział w kilku kluczowych funkcjach ludzkiego organizmu. Jako integralna część hemoglobiny – cząsteczki odpowiedzialnej za transport tlenu we krwi – zapewnia nam łatwe oddychanie i dostarcza mięśniom niezbędną ilość tlenu. Bierze również udział w innych ważnych procesach, redukując potencjalnie toksyczne związki oksydacyjne, transportując tlen do części mózgu, wspomagając wzrost i rozwój, wspierając prawidłowy metabolizm i eliminując metale ciężkie z organizmu. Kiedy podnosisz ciężary, komórki mięśniowe potrzebują znacznie więcej żelaza, aby pracować efektywnie i wydajnie – i tylko wtedy będziesz mógł cieszyć się korzyściami płynącymi z jego stosowania w codziennym życiu, czy to w pracy, czy w codziennych sytuacjach.

Żelazo występuje w różnych formach, z których dwie najbardziej powszechne to żelazo hemowe i niehemowe. Żelazo hemowe występuje tylko w mięsie i drobiu. Z kolei żelazo niehemowe znajduje się w większości innych produktów spożywczych. Po spożyciu żywności zawierającej żelazo niehemowe, musi ono zostać przekształcone w żelazo hemowe, zanim organizm będzie mógł je wchłonąć. Z tego powodu większość ludzi nie jest w stanie przyswoić takiej ilości żelaza niehemowego ze źródeł roślinnych.

żelazo

Ile żelaza potrzebujesz?

Kobiety potrzebują więcej żelaza niż mężczyźni. Wynika to częściowo z menstruacji, podczas której tracimy czasami dużo krwi, a tym samym hemoglobiny. Kobiety w wieku od 19 do 50 lat powinny dostarczać sobie co najmniej 18 mg żelaza dziennie. Po menopauzie zapotrzebowanie na żelazo zmniejsza się do 10 mg na dobę. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia w przypadku ciąży dawkę należy dodatkowo zwiększyć do 27 mg dziennie.

Mężczyźni również potrzebują żelaza, ale ich organizm potrzebuje jedynie 8,7 mg na dobę. Jednak po 70. roku życia ich zapotrzebowanie wzrasta do 10 mg. W przypadku dużej aktywności fizycznej zalecana dawka może być wyższa.

Skąd czerpać żelazo?

W diecie występują dwie formy żelaza: żelazo hemowe (pochodzenia zwierzęcego) i żelazo niehemowe (pochodzenia roślinnego).

Żelazo hemowe jest lepiej wchłaniane, a jego najbogatszymi źródłami są:

  • wątróbka
  • drób (zwłaszcza indyk)
  • jaja
  • czerwone mięso

Jeśli nie jesz mięsa ani nabiału, możesz poszukać żelaza w roślinach. Pokarmy szczególnie bogate w żelazo to m.in.:

  • nasiona sezamu i słonecznika
  • suszone figi
  • ciemny chleb
  • koperek
  • pietruszkaZałącznik:

żelazo

Żelazo w nadmiarze

Żelazo w nadmiarze może być toksyczne i m.in. zwiększać ryzyko cukrzycy, raka i zawału serca, dlatego suplementy z tym pierwiastkiem należy stosować ostrożnie. Dopuszczalna zawartość żelaza w suplementach wynosi 20 mg, a w tych przeznaczonych dla kobiet w ciąży – 30 mg. Zawsze zaleca się konsultację z lekarzem w sprawie suplementacji żelaza. Poziom żelaza można zwiększyć, suplementując witaminę C, która ułatwia jego wchłanianie. Polecamy tę metodę szczególnie weganom.

Niedobór żelaza

Niedobór żelaza jest najczęstszym i najbardziej rozpowszechnionym zaburzeniem odżywiania na świecie. Jest to coraz większy problem wśród dzieci, młodzieży i kobiet. Niedobór żelaza wpływa na poziom energii i może powodować łamliwość paznokci, wypadanie włosów, bóle głowy, brak apetytu, zawroty głowy i zmęczenie. Jeśli masz takie objawy, natychmiast zażyj suplementy żelaza, aby podnieść poziom hemoglobiny.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem ogólnotematycznym https://www.verona.info.pl/

You may also like