Prawo jazdy kat. B do 3,5 tony. To dużo czy mało?

Prawo jazdy

by admin
0 comment
Prawo jazdy

Prawo jazdy kat. B do 3,5 tony. Bo choć tak określone DMC pojazdów wydaje się spore, nowoczesne SUV-y niebezpiecznie zbliżają się do tej granicy…

 

Prawo jazdy kat. B: uprawnienia i przepisy

 

Uprawnienia wynikające z prawa jazdy kategorii B zostały zapisane w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami. Wykładnię stanowi tu art. 6 ust. 1 pkt 6. Ten mówi o tym, że:

 

Prawo jazdy kategorii B stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla.”

 

Kluczem do sukcesu jest tu pojęcie DMC wpisanego w rubryce F.2 dowodu rejestracyjnego. 3,5 tony to granica nieprzekraczalna. 3,5 tony to też granica, która sprawia, że kierujący może prowadzić nie tylko auto osobowe, ale też crossovera, SUV-a, pick-up`a, auto dostawcze czy nawet niektóre kampery.

 

Prawo jazdy kat. B na samochody elektryczne. Tu DMC jest wyjątkowo wyższe!

 

Ustawodawca przewiduje w jednym przypadku, że DMC pojazdu prowadzonego przez kierowcę posiadającego prawo jazdy kat. B może być wyższe.

Wyjątek ten dotyczy samochodów zeroemisyjnych, a więc o napędzie wyłącznie elektrycznym lub wodorowym. W ich przypadku DMC może wynosić nawet 4,25 tony, ale też tylko w przypadku, w którym kierowca posiada uprawnienia co najmniej 2 lata.

Prawo jazdy kat. B do 3,5 tony

Skąd rozszerzenie DMC? Samochód zeroemisyjny musi być wyposażony w zestaw ciężkich baterii. A to oznacza, że przekroczenie dopuszczalnej granicy DMC na poziomie 3,5 tony mogłoby nie stanowić żadnego problemu. To z kolei wiązałoby się z tym, że kierujący z kat. B straciłby możliwość prowadzenia pojazdu. Konieczna stałaby się kat. C.

 

Prawo jazdy kat B a ciężkie SUV-y

 

Jeszcze dwie dekady temu DMC na poziomie 3,5 tony wyznaczone dla kat. B okazywało się wystarczające. Dziś niestety powoli przestaje takie być. Powód? Samochody rosną i zyskują kolejne systemy elektroniczne. A to musi mieć swoją wagę! W efekcie dziś nawet kompakt segmentu C potrafi mieć DMC wynoszące z powodzeniem 2 tony. Duże SUV-y są jeszcze cięższe. I przykładów naprawdę nie brakuje. DMC Audi Q7 napędzanego 3-litrowym dieslem to ponad 3 tony, Land Rover Discovery waży 3080 kg, a w przypadku wysokoprężnego Mercedesa GLS wskaźnik sięga już 3,25 tony.

 

Nowoczesne i duże pojazdy niebezpiecznie zbliżają się do granicznego DMC wyznaczonego przez przepisy. I choć można oczywiście powiedzieć o tym, że auta wystarczy „odchudzić”, w przypadku luksusowych SUV-ów to nie zawsze jest możliwe. Może się zatem okazać, że z czasem konieczne po prostu okażą się zmiany w prawie, a konkretnie rozszerzenie DMC oferowanego wraz z kat. B.

 

Prawo jazdy kategorii B. Zmiany w ramach DMC możliwe?

 

O konieczności zmian w kwestii DMC i prawa jazdy kat. B mówi się coraz więcej. Szczególnie teraz, gdy samochody są coraz lepiej wyposażane i po prostu stają się cięższe. Niestety jak na razie ciężko mówić o jakiejkolwiek inicjatywie w tej kwestii. Nie podejmują jej ani organy krajowe, ani europejskie. Czy to się może zmienić w przyszłości? Nie pozostaje nic innego jak uważnie wypatrywać objawów zmian. Uważnie wypatrywać i oczywiście cały czas zaglądać do dowodu rejestracyjnego każdego auta. Tym bardziej że sankcja za prowadzenie zbyt ciężkiego auta jest dotkliwa!

 

Mandat za jazdę zbyt ciężkim samochodem

 

Ile wynosi mandat za jazdę zbyt ciężkim samochodem? Karę zdecydowanie podwyższył nowy taryfikator mandatów obowiązujący od 1 stycznia 2022 roku. W jego głos kierowca posiadający prawo jazdy kategorii B, ale prowadzący np. auto o DMC na poziomie 4,5 tony, zostanie uznany jako kierowca jadący bez uprawnień. To oznacza co najmniej 1,5 tys. zł mandatu, przy czym kara może sięgnąć nawet 30 tys. zł oraz obligatoryjny zakaz prowadzenia pojazdów. W skrócie, kierowca straci prawo jazdy.

You may also like